Een webshop opstarten is dankzij het uitgebreide aanbod aan platformen niet echt moeilijk meer.
Maar een online shop mét succes lanceren, is een ander paar mouwen.
Er zijn heel wat factoren, mogelijkheden en pitfalls. Ik geef je graag een eerste inzicht hoe jij dit succesvol kan aanpakken.
Het aantal webshops is de laatste jaren explosief toegenomen. Er zijn heel wat grote en kleine succesverhalen. Dit begint steeds met een goed concept.
Uniek zijn is een stuk gemakkelijker dan de concurrentie aangaan. Dat uniek zijn kan op verschillende vlakken: product, service, productgamma, levering, nichemarkt, ... Dit verhoogt jouw slaagkansen drastisch.
Net om die reden bespreken we graag zeer open jouw concept en geven we praktische feedback.
Zodra je jouw webshop opent, zal je dagdagelijks aan de slag gaan met het platform om producten te beheren, bestellingen te verwerken, jouw merk te promoten, ... Het is daarom cruciaal dat je een platform kiest dat steeds mee is met de nieuwe mogelijkheden.
Bij Beresterk bouwen we online shops steeds op Shopify. Dit is een zeer gebruiksvriendelijke en zelfverklarende back-end. Producten toevoegen, varianten aanmaken en deze aan collecties toevoegen zijn kinderspel.
De hele flow van een order wijst zichzelf uit, deze komt binnen in het systeem waarin duidelijk alle gegevens van de aankoper worden getoond. Shopify maakt automatisch een risico analyse van deze persoon, er wordt bijvoorbeeld via het IP-adres gekeken of het facturatie adres overeenkomt met het land waaruit de persoon besteld en brengt je hiervan op de hoogte.
Ook de abandoned checkouts worden overzichtelijk bijgehouden en je kan deze mensen met één klik een persoonlijke of standaard mail laten ontvangen om hen eraan te herinneren dat ze nog iets in hun winkelmandje hebben zitten.
Shopify heeft ook het voordeel zeer uitbreidbaar te zijn door verschillende applicaties. Door met enkele klikken de gratis Facebook app toe te voegen aan Shopify, kan je heel gemakkelijk je webshop integreren in je eigen Facebookpagina en ook via dit kanaal verkopen. Dit zijn slechts enkele van de handige functionaliteiten die Shopify aanbiedt.
Mooi. Je webshop staat online. Je organisatie is klaar om producten te verzenden. Maar ... hoe krijg ik nu bestellingen?
Heel wat shops worden gelanceerd zonder enig plan. Daar loopt het mis. Heel wat voorbereidingen kunnen getroffen worden om de lancering meteen sterk te maken.
Daarom stellen we graag met jou een doel en startegie op. Deze kan heel wat verschillende aspecten omvatten.
Wij zijn sterk online, maar ook offline.
We hebben dus heel wat kennis, ervaringen en buitengewoon leuk spul te delen. Daarmee kan jij jouw marketing een eigentijdse, frisse impuls geven.
Het is wel mooi als je dat meteen in je mailbox ontvangt. Juist?